lördag 10 januari 2015

Att läka vår hälsa genom sättet man formulerar sig – Rätt Tal: hur man läker sig själv och andra genom att ta ansvar för det man säger


                                                                                                                                  Daniel Skyle © 2015

Läkning är fokuset inom akupunkturen i kinesisk medicin. Det är det en skicklig akupunktör hjälper till med – att visa en riktning för läkning och frihet för patienten. Man behandlar både det som kallas gren – biao – som vi kallar symptom i Väst, men alltid också ben, rot, som är den underliggande orsaken till symptomen vi kanske bara ser ute i bladen och grenarna av vårt system. Samtidigt finns det flera andra fasetter som är viktiga för att faktiskt förändra vår hälsa: de finns i hur vi lever vårt liv.

Om vi förväntar oss att må bättre och läka utan att ändra någonting i vårt gamla liv så blir ofta förbättringen av vår hälsa mycket tillfällig. Snart riskerar den att istället falla tillbaka till de gamla mönsterna som vi glömde att släppa, och som ofta gjorde att vår hälsa blev sämre till att börja med.

En av de enklaste platserna att starta när det gäller vår egen hälsa är i hur vi formulerar oss i tal. I den här artikeln ska vi titta på hur enormt stor påverkan negativa formuleringar har på oss och på andra – och hur vi kan ändra det till att istället bli en positiv, närande faktor som stärker vår hälsa och gör folk i vår omgivning gladare och helare. Välkommen hit.


Barmhärtighet är ett verb.”
                                       – Buddhistmunken Thich Nhat Hahn.


Vårt sinne syns i vad vi säger

I Väst har många olika system för stresshantering försökt klippa små fragment ur de gamla traditionerna i Öst. Men i de gamla traditionerna finns enorma mängder mer kunskap som sällan syns här. Ett av de enklaste och viktigaste synsätten är att se hur ens eget sinne fungerar. Det är det som är roten till allt.
  Men för många i Väst är det för avancerat. Ett lättare sätt att börja är ofta att börja lyssna på vad man själv säger. Vårt sinne syns i orden vi väljer; vårt hjärta syns i intentionen vi använder när vi pratar med andra människor.

Många i vårt samhälle formulerar sig mycket negativt. Det brukar ha blivit en vana, ofta inlärd från någon annan – föräldrar, skola, partner, media, arbetskamrater – och det är en vana som skadar så mycket mer än vad vi tror. Det skadar både oss själva och personer vi pratar med.
  Negativ intention och energi som bärs ut i vår tillvaro genom vår röst färgar vår omgivning med den negativiteten. Innan dess har den förstås också först gjort vårt eget system inuti mycket negativt. Den kan ha gjort vårt inre negativt inuti innan i åratal, kanske decennier; ungefär som att inreda ett hus med fåtöljer och soffor insvepta i taggtråd.


Ingen har någonsin rest en staty över en kritiker.”
                                          – Mark Twain


Påverkan från media

Media omringar oss. För de som lyssnar mycket på TV och radio blir den negativiteten så självklar att den blir ett bakgrundsbrus till vårt liv, ungefär som att alltid ha med sig en bitter och sur person som hela tiden viskar bakom oss.

Den negativiteten – och bilderna i vårt sinne som följer med den – formar till slut hur vi tänker och hur vi ser tillvaron. Det innebär att den också kan forma vår själva verklighetsuppfattning: världen är full med så mycket problem och smärta att allt går bara åt helvete och ingenting blir bättre...
  Tittar man mer analytiskt och kritiskt på vad som sägs, och om man faktiskt gör äkta research på det, upptäcker man att det negativa synsättet är fel, och att världen är full med mycket mer bra projekt, goda människor och ljus än vad vi någonsin hör talas om.

Programmeringen från media och från kapitalismen har till och med lyckats ändra hur vi ser vad som är positivt för oss. På grund av programmeringar från företag tror många människor att det läker dem att köpa nya prylar eller kläder, vilket bara är ännu ett sätt att försöka fylla tomheten inuti som företagen vill att vi har.
  Om människor kan nära sig själva och må bra, och vara trygga i vem de är, så tappar de mycket av intresset för att köpa saker. Om detta spred sig i samhället skulle företagen tjäna betydligt mindre pengar. Alltså finns där alltid en motivation hos dem att manipulera oss till att känna oss positiva bara när vi köper saker, och att ”att vi förtjänar att må bra” skulle betyda att vi köper något istället för att faktiskt bara helt enkelt må bra och vara nöjda i vårt liv.

När vi ser världen ljusare blir också vår inre värld ljusare. I kinesisk medicin pratar man om flera olika diagnosmönster som använder liknelser i form av inre väder. Det blir enkelt: frågan om vi vill leva med en inre värld som är som en blöt novemberdag eller om vi vill leva med en inre värld som är som en av de där tidiga sommardagarna, full med solsken och lätthet, precis mellan vår och sommar. Vilket väder vill du ha inuti dig?


För att förminska måste man redan känna sig förminskad.”
                                            – Khalil Gibran


Negativitet i vårt samhälle och krabbhinken

Media är del av hur negativt vår samhälle ser saker – men det finns tyvärr också det man brukar kalla ”krabbhinken”.
  Om man lägger krabbor i en hink och en försöker klättra upp ur den, mot friheten igen, så kommer de andra att sträcka ut sina klor och försöka rycka ner den.

Krabbhinken händer mycket i vår tillvaro, och många människor tänker automatiskt så på grund av att de har blivit programmerade att vara så från sina föräldrar, lärare, bekanta eller arbetskamrater.

Jantelagen är Sveriges namn på krabbhinken. ”Du ska inte tro att du är nåt” är ju en enormt negativ programmering att sprida. Problemet är att programmeringarna ett samhälle har är det som formar vårt eget sätt att tänka i vår inre värld, i vårt system, om oss själva och vår hälsa.
  Tack och lov går krabbhinken att bli fri från och att ändra hos andra. Valet ligger helt hos dig själv; alla måste vi själva göra valet om vi vill bli en mer positiv faktor för oss själva och vår omgivning.

Se aldrig ner på någon om det inte är för att du håller på att hjälpa dem upp.”
                                                              – Jesse Jackson


Rätt tal – hur vi läker oss själva och andra genom våra ord

Ibland kan man höra dem, när man går förbi, när man sitter i närheten: människor som skvallrar om andra, som försöker peta ner dem, attackera dem, måla dem i en viss färg och sedan försöka använda det som makt över dem. Viskningar, negativa röster som delar med sig av rykten likt presenter av ruttet kött. Man kan se det på de som brukar göra det, det syns i deras ansikten. Viskningar i vinternatten, på telefon eller på nätet. Det sorgliga sättet som en del människor väljer att försöka fylla tomheten i sitt eget liv med.
  Motsatsen till skvaller kallar man Rätt Tal inom Buddhismen, och liknande finns i de flesta andliga traditioner. Med Rätt Tal tar vi allt större ansvar för hur vi manifesterar vår egen energi och intention genom vad vi säger och hur vi använder vår röst.

Med Rätt Tal lär man sig själv sakta bli allt mer medveten om hur man formulerar sig, och om det är negativt, neutralt eller positivt. Både det man säger om sig själv och om andra.
Ju mer vi kan göra det desto mer ser vi också hur vårt sinne fungerar och kan börja ändra det – ett praktiskt sätt att allt mer låta solljus och värme lysa upp inom oss!

De flesta andliga traditioner har varianter på teknikerna inom Rätt Tal. Vad det egentligen gäller är att börja bli närvarande i hur våra tankar formar vad vi säger.
  Hur låter vi? Hur mycket av det jag säger är negativt? Hur mycket av det jag säger är rykten och skvaller? Hur mycket av det jag säger är laddat med negativ intention mot andra?
Ju mer man tänker på det, desto mer inser man hur mycket man kan välja att läka sig själv och andra genom hur man använder sin egen röst.
   Ju mer vi kommer ihåg att vi kan vara trevligare och vänligare, desto mer märker vi också hur tydligt den positiva effekten sprider sig runt oss. Mer och mer börjar den lätta och lysa upp oss själva inuti; det blir lättare i känslan runt hjärtat, friare i bröstkorgen, sinnet blir gladare och friare och sättet vi ser oss själva och andra fylls med allt mer barmhärtighet.

Rätt Tal innebär att vi mer och mer helt enkelt står för det vi gör och den vi är. På engelska brukar man säga walking the talk: att man står för det man säger.

En av våra lärare, akupunkturläkaren och den taoistiske traditionsbäraren Jeffrey Yuen, formulerar det så här: ”Inom Taoismen har vi det man kallar qingren: Klara Människor. Vi brukar säga att de är som en droppe bläck i vatten – omärkligt sprider de barmhärtighet och klarhet runt sig tills det genomsyrar vattnet runt omkring dem, människorna runt omkring dem.”


MOD – att ge andra mer än vad de behöver och att göra det gladlynt.”
         – Text på klinikerna hos Small Change Klassisk Kinesisk Medicin och Akupunkturklinik


Hur formulerar du dig?

Vad säger du om din egen hälsa? Vad kan du höra i dina ord om dig själv? Säger du en negativ självbild utåt är chansen stor att delar av ditt sinne också ser det så. Om du börjar formulerar dig lite mer positivt – tar ett första steg på den vägen – så börjar du också ändra din inre värld till att få lite mer solljus och lite mer blommor inuti.

Jag är så dålig på att göra saker.”
Jag är inte värd att må bra.”
Jag är en så negativ faktor för folk i min omgivning.”
...och så vidare. De är bara programmeringar, negativa programmeringar vi haft i oss likt ett datavirus.

Ska vi titta på dem igen?
Jag är så dålig på att göra saker:”
   Har du aldrig gjort något bra? Har du aldrig gjort något som gjorde en annan människa gladare och lättare? Har du aldrig någonsin gjort något bra i ditt liv? Om du vill så kan du fortsätta göra bra saker igen, och bara träna på hur du gör dem ännu bättre både för dig själv och för andra.

Jag är inte värd att må bra.”
   Varför skulle du inte vara värd det? Alla är värda att må bra i sitt liv. Ofta är det någon som sagt detta för längesedan och som bara spritt programmeringen de själva hade inom sig. Att de sprider den säger mycket mer om dem och den mörka, otrevliga inre världen de nog tyvärr lever med dygnet runt.
Det är just i sådant som vi kan se hur otroligt långt negativt tal kan sprida sig – det kan sprida sig som ogräs i flera generationer. Istället kan vi välja att formulera oss noggrannare och mer positivt, och låta det bli positiva ringar på vattnet. Vänliga och positiva formuleringar till någon annan kan bli ett frö som stärker dem hela deras liv.

Jag är en så negativ faktor för folk i min omgivning.”
   Vi är aldrig bara en negativ faktor i vår omgivning. Vi kan välja om vi vill bli mer positiva, om vi själva vill bli positiva ringar på vattnet runt oss eller sprida negativitet där vi går. Första steget brukar vara att få koll på vad vi säger och hur vi säger det. Sakta blir vi mer neutrala istället för negativa. Med mer tid och träning blir vi allt mer positiva både för oss själva och människorna i vår närhet.

Om någon uttalar sig negativt om dig eller om någon annan, så är ett sätt att lösa det att vänligt fråga ”Exakt hur vet du det?” Få människor som sprider rykten vågar stå för sin åsikt, för de vet att den är tom. Det är samma sak med fakta; fakta tar lång tid att lära sig, det är därför så många hellre har åsikter, för åsikter är snabba att ha och väger ingenting.

Ett annat sätt att lösa upp negativa kommentarer från andra är att vänligt fråga ”Vad får dig att tro att?..” Man ska alltid fråga vänligt om man kan; den bästa situationen är om man kan hjälpa den andra personen att samtidigt öppna sitt hjärta litegrand. Det är inte alltid man kan göra det, men den sortens diskussion har störst läke-effekt i det långa loppet.

Ju mer man arbetar med Rätt Tal, desto försiktigare och noggrannare blir man med vad man säger. Desto klarare och mer äkta blir man, och desto friare blir ens eget liv, fyllt med barmhärtighet och värme.


Likgiltighet och försummelse ställer ofta till med mycket mer skada än direkt ogillande.”
                                                                – J. K. Rowling, Harry Potter och Fenixorden




Att ge feedback på ett rent och schysst sätt


Att formulera sig positivt innebär inte att man bara säger trevliga saker hela tiden – man kan formulera sig positivt också när det gäller att säga till någon. Definitionen av att formulera sig positivt är snarare att man gör det positivt och med klar information som är användbar för situationen och som hjälper den andre personen. När man börjar med det här så behöver man tänka igenom det man säger först lite mer i detalj – med tid och träning gör man det automatiskt.


Teknikerna runt feedback ger en effektiv lösning på ett vanligt problem många svenskar har med att ge bra feedback till någon annan. I situationer där det faktiskt behövs att ge feedback för att hjälpa någon lära sig att agera bättre, så saknar vårt samhälle tyvärr ofta kunskap att göra det på något annat sätt än bara negativt.


Vi ska kolla på några bra tips.


Det är vanligt att om någon gör någonting fel eller inkorrekt så säger många ”Du gjorde fel!” Eller, ”Kan du aldrig göra någonting rätt?!” eller ”Hur dum är du?”

I alla de meningarna ser vi ett sätt att formulera sig som skadar människor mycket: de är formulerade som domar över personen. Det man egentligen vill göra är att ge klar och användbar feedback för vad de gör.


Till exempel:


Du gjorde fel!”
  Innehåller en laddning om att ”du är fel”, om att personen är fel. Sådana formuleringar skadar människor och deras självbild mycket under deras liv när det används så mycket som det gör i Sverige just nu.
  Ett rent sätt att ge feedback är att ge klar information om den faktiska handlingen personen gör:
  ”Jo, när du använde den tonen till henne så jag på hennes ansikte att hon blev riktigt ledsen. Varför gjorde du det?”
  Detta kallar man att ge feedback på de faktiska handlingarna. Om det är en handling som folk behöver få hjälp med att bli skickligare på, så är det handlingen man noggrant ska titta på och beskriva. Att ge feedback på ett sätt som verkar döma dem som person skadar ofta deras självkänsla i det långa loppet, och det är inte säkert att handlingen i sig blir bättre heller, då den sortens kommentar ofta sår både ilska och ledsenhet i dem som blommar upp längre fram.


Om du vill hjälpa någon att ändra en handling de gör som är negativ för dem själv eller andra, börja med att noga titta på vad de gör och vilka negativa effekter det har. När du pratar med dem, beskriv handlingen du sett och effekterna med så lite värdeladdning och dömande i som möjligt. Det viktiga är att hjälpa dem att ändra själva beteendemönstret till någonting som är mer positivt och effektivt för dem och för andra.


Steg två är att alltid ha tänkt ut vad de ska göra istället. Många människor ramlar genom livet och saknar verktyg för att förändra sig själva positivt. Många vill, men de vet verkligen inte hur de ska göra. Om man ska ge feedback för att hjälpa någon att ändra någonting behöver man alltid ha förberett vad de ska ändra det till, och hur. Annars ger man dem bara feedback ”att du gör fel” utan att visa en väg ut, och då är de antagligen mer sårade än innan och vet fortfarande inte hur de ska göra det på ett bättre sätt.


Vänlighet kan förvandla någons mörka stund med en stor flamma av ljus. Du kommer aldrig riktigt att veta hur enormt stor din hjälp till någon annan faktiskt är. Gör skillnad för någon annan idag.”


                                                                – Amy Leigh Mercree


Ren feedback och Rätt Språk blir ännu viktigare när man talar med barn


Principerna vi precis pratade om med ren feedback är viktiga när det gäller vuxna och enormt viktiga när det gäller barn.


Barns personlighet och verklighetsuppfattning formas fortfarande. Här kan upprepade ”Nej!” eller ”Du gör fel!” påverka dem resten av livet. Mycket större försiktighet behöver användas för att stötta och nära dem med hur man formulerar sig.

Andra bra tips att komma ihåg när man pratar med barn är att unvika ordet ”inte” så gott man kan. Om barn springer runt en swimmingpool så säger många, ”Spring inte där! Sluta med det!” - och så fort man säger ”inte” så kollar människor automatiskt vad man inte ska göra istället för att komma ihåg det man borde göra istället. Ett mycket mer effektivt sätt att formulera sig är ”Stanna här borta och lek istället.” Då undviker man de negativa aspekterna och berättar istället vad som faktiskt behövs – precis som med ren feedback. Samma princip går att använda i alla möjliga samtal med både barn och vuxna.


Rätt Språk och positiva formuleringar till barn kan forma en stor del av deras framtid. Talar vi väl med dem så kan vi hjälpa dem att bli människor som är helare redan från början, och som fortsätter att vara helare genom hela sitt liv.


Attityden du har som förälder är det dina barn kommer att lära sig, mycket mer än vad du berättar för dem. De kommer inte ihåg vad du berättar för dem. De kommer ihåg vad du är.”

                                                                     – Jim Henson

Praktiska tips i formuleringar

Tänk på vad du har gjort varje dag. Beröm dig själv för bra saker, även om du tycker att de verkar små. Det här ändrar sakta hur vårt sinne ser oss själva och världen. Om vi programmerats i åratal eller decennier att vara negativa så börjar till slut vårt sinne tro på det med, fast det är falskt. Det är bara att vi själva börjar ändra de negativa programmeringarna och fortsätter att ändra dem, så blir det bättre. Ett steg i taget så kommer du fram, som man säger i Kina.

Människor som skvallrar om andra och är negativa i din närhet, verkar de må bra? Verkar de vara glada över vem de själva är? Verkar de vara barmhärtiga mot andra, och en positiv faktor i sitt liv? Det är när vi verkligen börjar titta på andra som vi ser hur skadlig deras negativitet egentligen är, både för dem och för deras omgivning.

Om någon är negativ i din närhet, se om du kan släppa det. Det är del av hur deras inre värld är, och mycket synd om dem ifall de lever mitt i en regnig, råkall novemberdag hela sitt liv utan paraply. Vi kan låta det stanna hos dem och ha kvar solljus i vår egen.
I bästa fall kan vi hjälpa dem bli bättre också, men det enda vi garanterat kan göra är att tänka på vår egen färdighet med Rätt Tal.

Se hur du själv formulerar dig. Formulerar du dig negativt om dig själv? Är du negativ mot andra? Försök i så fall bara lugn formulera om det du säger till något trevligt, hjälpsamt, närande, eller positivt. Vi kan i varje sekund av vårt liv välja att leva det som en positiv faktor för oss själva och vår omgivning. Valet är helt upp till oss: sedan tar vi bara ett steg i taget på den vägen, och blir allt skickligare och skickligare på Rätt Tal, och allt mer läkta och hela inuti.


Min religion är mycket enkel. Min religion är vänlighet.”
                                                     – Dalai Lama XIV


Daniel Skyle © 2015

Detta är en artikel från bloggen www.acupractitioner21.blogspot.se. Mer information om kinesisk medicin hittar du i första boken om Taoismen svenska, TaoismenFörändringens Tradition: schamaner, bergseremiter och meditationsmästare som går att beställa daniel@smallchange.se. Kliniksidan med information om akupunkturbehandlingar inom Klassisk Kinesisk Medicin i Kristianstad och Malmö är www.smallchange.se eller bara kontakta oss 0702/23 28 95.